SEO Guide

SEO Guide

SEO er et utrolig komplekst område, og kræver meget tid og en del tålmodighed. Jeg har her lavet en lille guide i kunsten at lave gratis søgemaskineoptimering på ens egen hjemmeside.
Jeg vil dog godt slå fast med det samme, at selvom du følger denne guide, så ryger din hjemmeside ikke automatisk op som nr. 1 på Google på højkonkurrence søgeord.

Denne SEO guide skal bruges som en begynder guide til dem, der gerne vil prøve kræfter med Google optimering / SEO, og som allerede har fundet ud af, at det kan være forskellen på succes eller fiasko, om man bliver fundet fornuftigt på søgemaskinerne.

Jeg har delt SEO guiden op i 5 forskellige faser:

  1. Find dine søgeord
  2. Tjek dine nuværende placeringer på de udvalgte søgeord
  3. Optimer din hjemmeside
  4. Linkbuilding
  5. Evaluering

1. Find dine søgeord

Det første du skal gøre, er at sætte dig ned alene eller sammen med dine kollegaer, og begynde at brainstorme over hvilke søgeord, som du/I gerne vil findes på. Sørg for at skrive alle søgeordene ned på papir eller på den bærbare.

Google stille selv et gratis søgeordsværkstøj til rådighed, som man med fordel kan bruge til at hjælpe med at finde flere søgeord. Du skriver blot nogle af de søgeord ind, som du gerne vil findes på, derefter trykker du på: Få ideer til søgeord – Og vupti så finder Google en masse ekstra søgeord frem til dig, og så er det bare at vælge de relevante ord ud. Du kan finde det her: Google søgeordsværktøj.

Nu har du forhåbentlig fundet en masse gode søgeord og sætninger. Derefter skal de bedste søgeord udvælges. Her bør du vælge de søgeord/søgefraser, som er realistiske at ranke godt på. Start f.eks. med at vælge 5 søgeord ud, og nøjes med at optimere til disse 5. Du kan altid optimere til mange flere søgeord senere, men start i det det små, så det ikke bliver for uoverskueligt.

Eksempel: Det nytter f.eks. ikke noget, at man vil ligge nr. 1 på ordet: “tøj” bare fordi man har en webshop, hvor man sælger tøj. For det første vil det kræve rigtig meget arbejde, og tage lang tid at ranke godt på sådan et bredt søgeord, desuden er der ikke nogen, der går på nettet og blot søger på ordet tøj. Dine potentielle kunder ved godt, hvad de leder efter, og de vil søge meget mere specifikt.
Hvis vi tager udgangspunkt i samme eksempel, så ville det være langt bedre, at optimere webshoppen efter at bliver fundet på f.eks. billigt børnetøj eller økologisk modetøj – Alt afhængig af hvad man sælger selvfølgelig.

Der bliver lavet flere søgninger på 2, 3 og 4 søgeord end 1 søgeord, og det er nemmere at ranke godt på søgemaskinerne, hvis man vælger mere specifikke ord. Desuden er der langt større chance for at de besøgende rent faktisk konverterer til kunder, da din hjemmeside giver dem et meget mere præcist søgeresultat.

2. Tjek dine nuværende søgeordsplaceringer

Når du har udvalgt de 5(eller flere) søgeord, så skal du tjekke, hvordan du ligger på Google i dag på disse ord. Det er meget simpelt, du laver blot en google-søgning på 1 ord ad gangen, og leder resultatlisten igennem, indtil du finder din hjemmeside. Sørg for at skriv ned, hvilken placering hvert søgeord har, så du har noget konkret at måle resultatet efter på et senere tidspunkt(hvis du ikke har fundet din egen hjemmeside indenfor de første 5-10 resultatsider på søgemaskinen, så blot skriv et 0 eller lignende).
Efterhånden som du kommer længere i dit arbejde med søgemaskineoptimering, så kan det være en fordel, at investere i et program, som løbende kan tjekke dine søgeordsplaceringer for dig.

3. Optimer din hjemmeside

Nu skal du så til at optimerer din hjemmeside til at blive fundet på de 5 udvalgte søgeord. Som udgangspunkt bør du vælge udelukkende at optimere 1 side til 1 søgeord. Hvis du vil optimere samme side til flere søgeord, så bør søgeordene være varianter af samme ord, og det skal være muligt, at skrive en pæn tekst, hvor alle varianterne går igen nogle gange uden at det lyder unaturligt.

Nedenstående eksempel tager udgangspunkt i at 1 side skal findes på ordet: ”billigt børnetøj”.

  • Side titel/Title tag
    Her kan du skrive op til 70 tegn inkl. mellemrum. Dette er en vigtig ting, som skal gøres i forbindelse med optimeringen. Du skal have søgeordet med i denne overskrift, og helst i starten. Det er desuden meget vigtigt at ALLE dine sider har unikke titler
  • Meta description
    Her kan du skrive op til ca. 160 tegn. Her skal du lave en beskrivende og sælgende tekst, som omhandler den pågældende side, og sørg for at få søgeordet med. Det er de 2 linier tekst, som vises under titlen på søgeresultaterne på Google.
  • Brødtekst
    Søgeordet skal indgå som en del af selve indholdet(brødteksten) på siden, gerne flere gange og om muligt i flere variationer(f.eks. ental/flertal). Men lad være med at overdrive, det nytter ikke noget at skrive søgeordet 50 gange, hvis selve teksten kun er på 100 ord i alt – Søgemaskinerne opfatter dette som spam. Søgeordet skal kun indgå som en naturlig del af teksten.
  • Alt-tekst på billeder
    Billeder er en god ting at have på sin hjemmeside, da det(som regel) pynter på designet/opsætningen. Men Google og de andre søgemaskiner kan IKKE forstå billeder og andet grafik. Men hvis du har mulighed for at lægge en ALT-tekst på dine billeder, kan du hjælpe søgemaskinerne med at forstå, hvad dine billeder forestiller. Så her er endnu en gylden mulighed for at få indsat dit søgeord.
  • H1-H6 overskrifter
    Når du skriver tekster til dine sider, bør du inddele dem i afsnit, og til hvert afsnit giver du dem en overskrift, som beskriver, hvad det pågældende afsnit handler om. De overskrifter kan du tildele forskellige overskrift-tags, startende fra H1, H2, H3 osv. Sørg igen for at få søgeordet med i nogle af dine overskrifter
  • Interne links
    Når du er i gang med dine tekster til hjemmesiden, så kan du gøre det nemmere for både søgemaskinerne og dine besøgende at navigere rundt på dine sider, ved at indsætte interne links i brødteksten. Sidder du og skriver teksten til siden med billigt børnetøj, så kan du evt. få et af dine andre søgeord med i teksten f.eks. mode børnetøj. Så linker du med ankerteksten: mode børnetøj – over til den relevante side, som omhandler mode børnetøj.

Det er vigtigt, at du altid husker, at lave en ordentlig ankertekst, når du linker internt på hjemmesiden. Det er altså svært for søgemaskinerne at forstå, hvad ”klik her” betyder. Men derimod nemt at forstå linket, hvis det hedder eks.: ”billigt børnetøj”

4. Linkbuilding

Linkbuilding betyder kort oversat til dansk – at bygge links. Søgemaskinerne ser et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside som en slags anbefaling. Hvis du har mange indgående links(anbefalinger), så må din hjemmeside være interessant.

Linkbuilding er en hel videnskab i sig selv, men der findes en del gratis linkkataloger, som du kan starte med at tilmelde din hjemmeside til. Sørg for at finde den mest relevante kategori, og ansøg om at blive optaget i kataloget.

Nu har du jo sikkert også en masse kunder, leverandører osv. Dem kan du jo også spørge, om de ikke vil lave et link ind til din hjemmeside.
Derudover kan du gå i gang med at blogge, der kan du også scorer en masse indgående links til dit eget website.
Her kan du læse mere om linkbuilding

5. Evaluering af SEO

Nu har du lavet det mest basale søgemaskineoptimering på din hjemmeside. Mens du spændt venter på at se resultaterne, kan du passende gentage hele processen for nogle flere søgeord.
Det er forskelligt, hvor lang tid der går, inden du kan se og måle resultaterne af SEO arbejdet. Men hvis du venter 2-4 uger, så burde du stille og roligt kunne begynde at se en effekt.

Du kan måle dine anstrengelser på flere forskellige måder:

  • Søgeordsplacering
    Hvilken placering har dine forskellige søgeord? Er de kommet længere frem på Google? Lav en søgning på søgeordene, som du gjorde i punkt 2 og sammenlign resultaterne
  • Øget trafik på hjemmesiden
    Du har forhåbentlig et statistik program koblet på hjemmesiden, således at du kan se hvor mange, der besøger dit site, hvor de kommer fra osv. Her sammenligner du antal besøgende før og efter du har optimeret din hjemmeside – Vær dog opmærksom på, at der i nogle brancher kan være sæsonudsving eller andre faktorer, som kan sløre det reelle resultat. Det er altid bedst at måle resultatet over en længere periode, så er der større chance for at resultatet er troværdigt.
    Hvis du ikke har noget statistik system, kan du evt. bruge: Google Analytics – Det er gratis og er et udmærket system.
  • Øget salg / konvertering
    Du kan sætte forskellige mål op, som du vil bruge som benchmarking. Har du en webshop, er det oplagt at måle effekten via øget salg eller højere konverteringsfrekvens.
    Har du en alm hjemmeside, så kunne målene være at få flere til at bestille et katalog, kontakte Jer via en formular eller lignende.

Gør-det-selv SEO guide

Jeg håber, at du blev lidt klogere af overstående SEO GUIDE, og at den kan hjælpe dig med at komme i gang med søgemaskineoptimering.
For at ovenstående guide vil hjælpe din hjemmeside til højere placeringer, forudsætter det at din hjemmeside er bare nogenlunde fornuftigt kodet i forhold til søgemaskinerne. Hvis du sidder med en hjemmeside, som er lavet i frames, flash, en masse java-script eller noget helt andet, som lægger hindringer i vejen for søgemaskinerne, så kan du optimerer fra nu og til evighed, uden at det vil hjælpe ret meget.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside er søgemaskinevenlig, så spørg blot:)

Skulle der ellers være spørgsmål eller kommentarer til denne seo guide, er du velkommen til at skrive en besked i kommentar-feltet nedenunder eller sende en mail på info@web-sites.dk

© 2018 copyright Web-Sites ApS